toch hoop je op het wonder…

• de kunstlobby, 10 oktober 1997
the_starry_night

‘Toch hoop je op het wonder’, moet mijn college, John Tammel, wethouder van onder meer kunst- en cultuurzaken in mijn gemeente, in de afgelopen jaren vaak gedacht hebben. Jarenlang beijverde hij zich voor de realisering van een eigen cultureel centrum in deze gemeente. Meerdere keren leek het hem te lukken. Maar telkens, – op het moment suprème – ging het mis. Maar hij versaagde niet. Bleef op dat wonder wachten. En zie, het wonder geschiedde… Op 6 oktober 1997 is het besluit genomen: op 1 november 1997 wordt de eerste paal voor het Capelse cultureel centrum geslagen.

“Hier en nu moet het gebeuren. Als straks het licht aangaat is het voorbij, nooit meer terug te draaien, niet te herstellen, niet te herhalen. Het is als spelen met rook.

Met vakmanschap en inspiratie lukt het om mensen te ontroeren, hen te laten schateren, te schokken, op ideeën te brengen. Maar steeds hoop je op het wonder dat de groep daar bovenuit tilt. Ik herinner me Oom Wanja van Tjechov in 1957.

We hadden ons zo intens verdiept in dat stuk dat het begon te leven. Er hing een elektrische lading in de zaal. Vonken sprongen over. Alsof het stuk van de grond los kwam. Alles ging vanzelf. Teksten, gebaren, lichaamstaal. De zaal werd bijna vloeibaar. En dan zeg je na afloop heel onderkoeld tegen elkaar: ‘Hé, dat ging lekker vanavond. Fijn publiek ook, wat waren ze lief. Meer durf je niet te zeggen. Bang om die ervaring te ontkrachten. Want je hebt dat zeldzame wonder meegemaakt; kunst.”
o Ellen Vogel

‘Toch hoop je op het wonder’, die paar woordjes die ik misschien wel véél vaker las of bezigde zonder dat ze mij ooit opvielen, bleven mij nu steeds in het hoofd springen. Ze zetten mij aan tot het schrijven van een héél persoonlijke overweging. Even nog heb ik mij afgevraagd of ik het wel zou doen. Dat persoonlijke met u delen. En dan, dan bedacht ik mij dat kunstenaars niet anders doen dan dát: een stukje van zichzelf bloot geven. Dáárom deel ik het graag met u. Vindt ervan of doe er mee wat ú wilt. Maar weet, dat het een stuk van míj is.

Geef een reactie

