Zolang

Zolang

zolang het water naar de zee stroomt
zolang de zon nog schijnt
zolang de morgen na de nacht komt liefste
zou ik bij je willen zijn

en al zal de stroom bevriezen
en al komt de morgen grauw
dit is wat ik mij herinner liefste
dit ogenblik bij jou

er zijn dingen die ik niet kan zeggen
er wordt al te veel gepraat
we hoeven elkaar toch niets uit te leggen
ik ben blij dat je bestaat

zolang het water naar de zee stroomt
zolang de zon nog schijnt
zolang de morgen na de nacht komt liefste
zou ik bij je willen zijn

er zijn dingen die ik niet kan zeggen
woorden zijn een groot verraad
en wat valt er nu nog uit te leggen
roze kleurt de dageraad

zolang het water naar de zee stroomt
zolang de zon nog schijnt
zolang de morgen na de nacht komt liefste
zou ik bij je willen zijn

Ik schreef de eerste versie van dit lied al in 1979 voor Pita Zegstroo. Volgens Doe Maar technicus Peter Vincent is het in 1980 opgenomen voor de LP Skunk, maar later weer afgevoerd omdat de stijl niet meer paste bij het ska en reggae-concept van het album. Toch was een belangrijke inspiratiebron het oorspronkelijke reggaenummer ‘Many Rivers to cross’ van Jimmy Cliff.

Er bestaan diverse andere uitvoeringen van ‘Zolang’: Eén op de LP ‘De Orde’ uit 1982, waarop Bram Vermeulen de prachtige orgelpartij speelt en gebast wordt door Jan de Hont. Een andere op de CD (en Video) ‘Het Afscheidsconcert’ van Doe Maar uit 1984, uitgebracht in 1995, met Piet Dekker op bas, Carel Copier op drums en natuurlijk weer Jan Hendriks op gitaar (de oorspronkelijke Doe Maar bezetting dus).

De tekst is voor ‘De Overkant’ uitgebreid met het tweede koeplet: …’en al zal de stroom bevriezen’… Dat geldt ook voor ‘woorden zijn een groot verraad’, dat anticipeert op ‘Een eerste Klein Verraad’ en het zinnetje ‘roze kleurt de dageraad’ (in plaats van het 2e ‘ik ben blij dat je bestaat’), dat vanwege het Morgen/Avond-concept van ‘De Overkant’ werd toegevoegd maar later weer is verdwenen.

Geef een reactie

